Padrines i padrins de lectura

MÉS ENLLÀ DEL TEXT ESCRIT, L’ESTABLIMENT DE VINCLES EMOCIONALS

Descripció de l’activitat

Es fa una sessió primera sessió en la qual s’explica a l’alumnat el funcionament i DSCN0911objectius de l’activitat i la presentació de les parelles de lectura, a través d’un joc relacionat amb títols de contes tradicionals ben coneguts per  tots els nen i nenes.
A cada parella se li fa una foto inicial, es fan les presentacions oportunes i se’ls demana el compromís de treballar junts, ajudant-se en tot el necessari.

Un cop constituïdes les parelles entre l’alumnat de Cicle Superior i Cicle Inicial i entre l’alumnat de 4t  i P5 (els “padrins i padrines” i els “fillols i filloles”), cada setmana l’alumnat més gran va a buscar els seus fillols i filloles a les seves aules, s’aparella cadascú amb el seu padrí o padrina i la meitat de les parelles es queda a la classe de 1r, 2n o P5 mentre que l’altra meitat va a la Biblioteca. A la setmana següent es fa a l’inrevés. Finalitzada la sessió els padrins i padrines els acompanyen  de nou a les seves respectives aules.

És responsabilitat de la parella, seleccionar el llibre de lectura i tenir una actitud positiva de treball i esforç mutu. També cadascú (petits i grans) han d’escriure el títol del llibre que han llegit plegats i la data, al Full de registre de Lectures.

IMG_6646És responsabilitat dels padrins i padrines preparar-se la lectura a casa, llegir de manera clara, expressiva i amb bona entonació, seleccionar el vocabulari que costa més d’entendre per tal d’esdevenir un bon model lector per als més petits i petites.

També els padrins i padrines   proposen i porten preparades de casa, activitats relacionades amb el llibre llegit per als seus fillols/es per després de la lectura.

En la  valoració que fa l’alumnat, més enllà de parlar dels progressos en l’aprenentatge de la lectura que hi són, també valora molt positivament els vincles emocionals que s’han generat en cada parella i com ajudar als més petits i petites els  provoca  una gran satisfacció personal.

A  l’última sessió,  es prepara un comiat, un berenar conjunt i  es reparteixen els dossiers elaborats al llarg de les sessions.

Objectius

  • Treballar diferents estratègies de lectura.
  • Millorar el procés lector i motivar a l’alumnat en el gust per la lectura.
  • Educar en la responsabilitat   tant a l’alumnat petit com al més gran, establint un compromís seriós de col·laboració i ajuda.
  • Prendre consciència dels progressos i dificultats  del propi procés d’aprenentatge de la lectura.
  • Generar vincles emocionals entre l’alumnat que afavoreixen un bon clima de relació a l’escola i amb les famílies.

Competències

  • Competència comunicativa lingüística
  • Competència d’aprendre a aprendre
  • Autonomia i iniciativa personal

Podeu trobar aquesta experiència publicada a XTEC Experiències Biblioteques Escolars de Barcelona Comarques, entrant al següent enllaç:

http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/biblioteca/experiencies/bco